Kąt rampowy
Wyrażenie | Main definition |
---|---|
Kąt rampowy | Kąt określa maksymalne pochylenie rampy, na którą może wjechać samochód. Nie jest to jednak kąt maksymalnego wzniesienia pod które może pojechać samochód, które zwykle jest znacznie większe. Ograniczeniem nie jest tutaj sam kąt pochylenia rampy, ale kąt jaki tworzy rampa, z dalszą częscią podjazu. Jeśli kąt rampowy będzie zbyt duży, to samochód "zawiśnie" na podwoziu. Kąt rampowy to kąt zawarty pomiędzy płaszczyznami stycznymi do przedniego i tylnego koła, a najniższym punktem podwozia zlokalizowanym pomiędzy osiami pojazdu (przeważnie w połowie odległości pomiędzy osiami - dla płaskich podwozi). Wielkość kąta rampowego zależy od: prześwitu poprzecznego oraz od odległości między osiami. Kąt rampowy to ważny parametr, choć być może na pierwszy rzut oka nie jest to takie oczywiste. Pokazałem ten kąt na rysunku poniżej, następnie przekręciłem rysunek w taki sposób, aby lewa prosta kąta rampowego była równoległa do podłoża. AutoTURN pozwala na przeprowadzenie analizy z uwzględnieniem kąta rampowego. Możemy także określić pewien margines bezpieczeństwa, np. z dołu pojazdu 100mm, natomiast z góry 250mm. Wartości tych wymiarów zostaną dodane do obrysu pojazdu (jak na poniższym rysunku). Jeśli wystąpi kolizja podłoża z marginesem bezpieczeństwa (zaznaczonym na niebiesko), to obszar zostanie zaznaczony na czerwono. Wystarczy zmienić kształt podłoża, a symulacja zostanie zaktualizowana. Funkcje analizy wywołujemy z paska ikon AutoTURN - funkcja - Place Vertical Simulation - Symulacja pionowa.
|