Polski podręcznik AutoTURN
Wyrażenie | Main definition |
---|---|
Zwiększenie mocy silnika | Moc silnika zależy od natężenia wywiązywania ciepła w jego cylindrach, oraz od sprawności zamiany ciepła w energię mechaniczną. Sprawność silników spalinowych stale rośnie, niemniej nie jest to wzrost na tyle znaczący aby uznać to za sposób na podniesienie mocy. Aby podnieść moc musimy więc podnieść ilość wydzielanego ciepłą w silniku. Możemy dokonać tego poprzez:
|
ZWCAD+ | ZWCAD to dobrze znany i ceniony program CAD. ZWCAD jest kompatybilny z plikami DWG, oraz pod względem obsługi jest bardzo intuicyjny. Jeśli nie posiadasz programu CAD, to wystarczy kliknąć w poniższą ikonę, aby pobrać ZWCAD Pro 2019. Pobierz teraz ZWCAD 2019: Więcej informacji o ZWCAD można znaleźć na dedykowanej stronie dla tego programu zwcad.pl |
Zbieżność kół | Zbieżność kół polega na skośnym ich ustawieniu w taki sposób, że z przodu dzieli je mniejsza odległość niż z tyłu. Zbieżność lub rozbieżność pozwala na kasowanie luzów w przegubach układu kierowniczego i ugięć sprężystych, co w efekcie powoduje, że podczas jazdy na wprost koła są do siebie możliwie równoległe. Jeśli a<b to to mamy do czynienia ze zbieżnością, jeśli a>b to jest to rozbieżność. |
Zasada ACKERMANa | Definiuje kąty skręcenia kół podczas jazdy po krzywiźnie. Aby samochód mógł poruszać się po krzywiźnie bez poślizgu kół jezdnych, niepożądanego z uwagi na możliwość zarzucenia pojazdu i przedwczesne zużywanie się opon, układ kierowniczy powinien ustawiać koła kierowane w sposób zapewniający toczenie się kół kierowanych po łukach o wspólnym środku krzywizny, leżącym na przedłużeniu osi obrotu tylnych kół samochodu.
|
Zalety i wady silników dwusuwowych | Klasyczne silniki dwusuwowe obecnie stosuje się w małych pojazdach np. skutery, quady oraz urządzeniach np. pilarka, kosiarka. Silniki takie kilka lat temu znajdowały także zastosowanie jako rozrusznik bardzo dużych i wielocylindrowych silników maszyn roboczych. Na początku uruchamiano silnik dwusuwowy, który następnie napędzał duży silnik. Obecnie w samochodach osobowych klasycznych silników dwusuwowych nie stosuje się, oraz ich rejestracja jest zabroniona.
Zalety silników dwusuwowych:
Wady silników dwusuwowych:
Od wielu lat trwają prace nad silnikami dwusuwowymi pozbawionymi powyższych wad, i takie silniki się już stosuje zarówno z zapłonem iskrowym, jak i samoczynnym, niemniej nie stały się one jeszcze popularne. |
Wzrost temperatury podczas sprężania | Zmniejszając objętość gazu podnosimy jego temperaturę. Zjawisko to opisuje równanie Poissona: gdzie:
Powyższe równanie jest prawdziwe dla przemiany adiabatycznej (przemiana adiabatyczna to zjawisko, w którym nie zachodzi wymiana ciepła z otoczeniem). Silnik spalinowy nie jest maszyną adiabatyczną, niemniej sam proces sprężania zachodzi tak szybko, że możemy uznać w przybliżeniu do dalszych obliczeń, iż jest adiabatyczny.
|
Wymagania AutoTURN | AutoTURN 10 pracuje na poniższych systemach operacyjnych:
Prosimy pamiętać, że AutoTURN do pracy wymaga jednej z poniższych platform CAD. Zestawienie programów CAD umieśliliśmy w tabeli poniżej.
|
Wybór pojazdu do symulacji | W oknie ustawień możemy wybrać pojazd, którego przejazd będziemy analizować. |
Wstawienie profilu samochodu | Pozwala na wstawienie rysunku pojazdu wraz z jego danymi do projektu. |
Wstawienie dodatkowego rysunku pojazdu | Narzędzie umożliwia wstawienie dodatkowego rysunku pojazdu na istniejącej trajektorii jazdy.
|
Współczynnik oporu toczenia | Współczynnik oporu toczenia f zależy głównie od:
|
Współczynnik oporu powietrza | Współczynnik oporu powietrza Cx (zwany też współczynnikiem kształtu) wyznacza się doswiadczalnie. Zależy on silnie od kształtu nadwozia.
|
Wind Tower Trailer | |
Wind Blade Trailer | |
Wielkości charakteryzujące silniki spalinowe | Silniki spalinowe opisujemy różnymi parametrami.
Do najważniejszych należą:
|