Zbieżność kół

Search for glossary terms (regular expression allowed)
Term Definition
Zbieżność kół

Zbieżność kół polega na skośnym ich ustawieniu w taki sposób, że z przodu dzieli je mniejsza odległość niż z tyłu.

Zbieżność lub rozbieżność pozwala na kasowanie luzów w przegubach układu kierowniczego i ugięć sprężystych, co w efekcie powoduje, że podczas jazdy na wprost koła są do siebie możliwie równoległe.

Jeśli a<b to to mamy do czynienia ze zbieżnością, jeśli a>b to jest to rozbieżność.

zbieżność kół

Nie jest to regułą ale można przyjąć zasadę, że:

  1. Jeśli samochód posiada napęd na tył, to na kołach przednich ustawiamy zbieżność. Koła te są "pchane" więc luzy i ugięcia spowodują rozchylenie kół i w efekcie równoległe ich ustawienie - wymiar "a" się zwiększa.
  2. Jeżeli samochód ma napęd na przód to ustawiamy rozbieżność, ponieważ koła "ciągną" samochód i luzy kasują się w przeciwnym kierunku, niż przy tylnonapędowym pojeździe - wymiar "b" się zwiększa.

Na poniższym rysunku w sposób przejaskrawiony pokazałem zachowanie kół kierowanych przed i po skasowaniu luzów.

zbieżność i rozbieżność kół

Czasami w krótkich samochodach (chodzi o długość pojazdu) na tylnej osi ustawia się dużą zbieżność, której nie mogą skompensować luzy w zawieszeniu.

Jest ona tak duża, że powoduje szybsze zużywanie się opon od wewnętrznej strony. Celem tego zabiegu jest ustabilizowanie toru jazdy samochodu.

Z powodu niewielkiej długości tył może mieć tendencje do "myszkowania" po drodze, a takie ustawienie kół powoduje między innymi lekkie hamowanie tyłu pojazdu, i złagodzenie tego efektu.

Źle ustawiona zbieżność, ma bardzo negatywny wpływ na bezpieczeństwo, kierowalność pojazdem, oraz zużycie opon.

 

Synonyms: zbieżność, rozbieżność
comments powered by Disqus

 

Szybkie łącze - kliknij w obrazek i zobacz listę narzędzi AutoTURN.autoturn narzędzia