Zbieżność kół
Wyrażenie | Main definition |
---|---|
Zbieżność kół | Zbieżność kół polega na skośnym ich ustawieniu w taki sposób, że z przodu dzieli je mniejsza odległość niż z tyłu. Zbieżność lub rozbieżność pozwala na kasowanie luzów w przegubach układu kierowniczego i ugięć sprężystych, co w efekcie powoduje, że podczas jazdy na wprost koła są do siebie możliwie równoległe. Jeśli a<b to to mamy do czynienia ze zbieżnością, jeśli a>b to jest to rozbieżność. Nie jest to regułą ale można przyjąć zasadę, że:
Na poniższym rysunku w sposób przejaskrawiony pokazałem zachowanie kół kierowanych przed i po skasowaniu luzów. Czasami w krótkich samochodach (chodzi o długość pojazdu) na tylnej osi ustawia się dużą zbieżność, której nie mogą skompensować luzy w zawieszeniu. Jest ona tak duża, że powoduje szybsze zużywanie się opon od wewnętrznej strony. Celem tego zabiegu jest ustabilizowanie toru jazdy samochodu. Z powodu niewielkiej długości tył może mieć tendencje do "myszkowania" po drodze, a takie ustawienie kół powoduje między innymi lekkie hamowanie tyłu pojazdu, i złagodzenie tego efektu. Źle ustawiona zbieżność, ma bardzo negatywny wpływ na bezpieczeństwo, kierowalność pojazdem, oraz zużycie opon.
|