Zalety i wady silników dwusuwowych

Search for glossary terms (regular expression allowed)
Term Definition
Zalety i wady silników dwusuwowych

Klasyczne silniki dwusuwowe obecnie stosuje się w małych pojazdach np. skutery, quady oraz urządzeniach np. pilarka, kosiarka.

Silniki takie kilka lat temu znajdowały także zastosowanie jako rozrusznik bardzo dużych i wielocylindrowych silników maszyn roboczych. Na początku uruchamiano silnik dwusuwowy, który następnie napędzał duży silnik.

Obecnie w samochodach osobowych klasycznych silników dwusuwowych nie stosuje się, oraz ich rejestracja jest zabroniona.

 

Zalety silników dwusuwowych:

  • prosta konstrukcja szczególnie jeśli popatrzymy na rozrząd (w silnikach dwusuwowych rozrząd jest bezzaworowy),
  • niższy koszt produkcji silnika.

Wady silników dwusuwowych:

  • większe zużycie paliwa w porównaniu do silników czterosuwowych,
  • bardzo toksyczne spaliny ze względu na konieczność dodawania do paliwa oleju smarującego pewne mechanizmy silnika (olej ten jest później spalany wraz z paliwem),
  • nierównomierna praca silnika bez obciążenia,
  • niemożność hamowania silnikiem (brak smarowania mechanizmów jeśli paliwo nie dociera do silnika). W dawnych samochodach z silnikami dwusuwowymi stosowano wolne koło,
  • konieczność dolewania do paliwa specjalnego dodatku smarującego mechanizmy silnika (bez dodatku silnik się zatrze),
  • wyczuwalny i drażniący zapach spalin.

 

Od wielu lat trwają prace nad silnikami dwusuwowymi pozbawionymi powyższych wad, i takie silniki się już stosuje zarówno z zapłonem iskrowym, jak i samoczynnym, niemniej nie stały się one jeszcze popularne.

comments powered by Disqus

 

Szybkie łącze - kliknij w obrazek i zobacz listę narzędzi AutoTURN.autoturn narzędzia