Analiza przejezdności przez skrzyżowanie - część 1
Dane do analizy przejezdności.
Postaramy się sprawdzić, czy pojazd osobowy (GDDP WPSD 2001 (PL) - Samochód osobowy) będzie mógł przejechać przez skrzyżowanie.
Rysunek skrzyżowania zamieściłem poniżej.
Analizę przeprowadzimy dla skrętu w prawo i skrętu w lewo. Na poniższym rysunku strzałkami zaznaczyłem kierunek jazdy.
Przygotowania do analizy.
Pierwszy krok każdej analizy.
Z paska ikon AutoTURN wybierzmy ikonę - ustawienia programu.
Najważniejsza opcja, którą musimy sprawdzić to jednostki rysunku. Nakładka musi pracować w takich samych jednostkach, jak rysunek. Jeżeli rysunek mamy w metrach, należy ustawić także metry.
W naszym przypadku rysunek jest w stopach (feet), tak więc do analizy wybierzemy również stopy.
Następnie zatwierdzamy wybór klawiszem OK.
Teraz zastanówmy się chwilę nad wyglądem symulacji i sposobem rysowania obrysu pojazdu.
AutoTURN ma bardzo dobrze zdefiniowane kolory, ale są one przystosowane do ciemnego tła w programie CAD. Wiele osób pracuje jednak na jasnym tle (przyzwyczajenie z kartki papieru), a wtedy pewne kolory mogą być nieczytelne. Co prawda ja sam pracuję na czarnym tle, niemniej na potrzeby samouczka zmieniłem tło na białe.
Wygląd symulacji na czarnym tle, z domyślnymi kolorami. | |
Ta sama symulacja, tło jest zmienione na kolor biały. Napisy oraz trajektoria staje się mniej czytelna. | |
Wygląd trajektorii po zmianie kolorów w ustawieniach. Jeśli trajektoria istnieje, to nie musimy tworzyć jej od nowa, żeby zmienić kolor krzywych. Wystarczy skorzystać z przycisku Update będącego w oknie ustawień. |
Pokażę teraz, jak przestawić kolory w taki sposób, aby rysunek był czytelny.
Wchodzimy w ustawienia analizy - ikona Properties.
Pierwsza zakładka ustawień wyglądu symulacji. Opis zamieściłem na rysunku poniżej. | |
Druga zakładka ustawień wyglądu symulacji. Opis zamieściłem na rysunku poniżej. |
Dla pracujących na jasnych tłach - najlepiej jest przestawić jasne kolory na ciemniejsze.
Na poniższym rysunku pokazałem oznaczenia pozycji.
Po ustawieniu odpowiednich kolorów wychodzimy z okna, potwierdzając zmiany przyciskiem OK.
Teraz pora na...
Wybór pojazdu do analizy
Użyjmy ikony - Vehicles
Ukaże się okno, z któego wybierzemy pojazd:
- grupujemy samochody według bibliotek (Library)
- wybieramy polską normę GDDP WPSD 2001 (PL)
- wybieramy samochód osobowy.
Po zakończeniu okno powinno wyglądać w taki sposób:
Przystępujemy do analizy
Wstawiamy samochód do rysunku i definiujemy początkowy kat obrotu.
Wybieramy ikonę służącą do analizy trajektorii.
Program pyta ns teraz o punkt początkowy pojazdu, a następnie drugi punkt, do definicji początkowego kąta obrotu. Kąt obrotu można również wprowadzić w oknie dialogowym.
Na rysunku poniżej zaznaczyłem kolejność wskazywania punktów.
Po określeniu pozycji pojazdu pokaże się okno SmartPath, czyli do generowania ścieżek zwykłych, ścieżek narożnych itp. Te pozycje są opisane szczegółowo w podręczniku do programu AutoTURN.
Jednym z ważniejszych parametrów jest prędkość przejazdu. Wraz ze zwiększaniem prędkości przejazdu (górna granica to 60km/h) rośnie promień łuku.
Naszą symulację wykonam dla prędkości pojazdu v=6km/h.
Wskazujemy kolejne punkty, a pod kursorem myszy "trzymamy" pojazd, natomiast obrys trajektorii tworzy się dynamicznie w zależności od położenia kursora.
Kolejne etapy tworzenia obrysu pokazałem na rysunku poniżej.
Pojazd osobowy nie ma najmniejszych problemów, aby skręcić w prawo.
Zobaczmy, jak zachowa się skręcając w lewo. Utrudnimy nieco warunki skrętu. Podniesiemy prędkość z 6 do 30 km/h. W przypadku takie analizy bardzo przydaje się nam opcja Preview Arc Patch, która pokazuje dwie skrajne trajektorie pojazdu w następnym kroku, przy założeniu maksymalnego skrętu kół w lewo i w prawo.
Pojazd przejechał bez problemów.
Dodam, że powyżej 40 km/h zaczęły już występować problemy ze "zmieszczeniem się" w dalszej części łuku - nie pokazałem tego w opisie, ale sprawdziłem w programie.
Pisząc "zmieszczeniem się" mam na myśli trudność w ułożeniu trajektorii dla takiej prędkości.
To były bardzo proste przypadki, w następnej części zastanowimy się, czy ciągnik siodłowy z naczepą będzie mógł przejechać przez to samo skrzyżowanie.
Zastanowimy się także nad powiązaniem pomiędzy zadaną prędkością podczas rysowania trajektorii, a rzeczywistą prędkością przejazdu.
Zobacz następny artykuł Analiza przejezdności przez skrzyżowanie - część 2