Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/admin/domains/autoturn.net.pl/public_html/components/com_seoglossary/router.php on line 260
Współczynnik oporu toczenia - Podręcznik - AutoTurn | Symulacja manewrowania pojazdami

Współczynnik oporu toczenia

Wyszukiwarka słów
WyrażenieMain definition
Współczynnik oporu toczenia

Współczynnik oporu toczenia f zależy głównie od:

  • rodzaju opon,
  • ciśnienia w ogumieniu,
  • podłoża,
  • prędkości jazdy.

 

Współczynnik ten jest zatem zmienny i rośnie wraz z prędkością jazdy, oraz przyjmuje tym większe wartości im mniejsze jest ciśnienie w ogumieniu.

Jednakże zmiany te w zakresie prędkości eksploatacyjnych typowych samochodów oraz przy utrzymaniu nominalnego ciśnienia są tak niewielkie, że do celów obliczeniowych współczynnik ten przyjmuje się tylko na podstawie dwóch parametrów:

  • rodzaju nawierzchni,
  • rodzaju ogumienia.

 

Orientacyjne wartości współczynnika oporów toczenia f w zależności od tych dwóch elementów dla przykładowaych nawierzchni pokazano w tabeli poniżej.

 

Rodzaj nawierzchniOpona bezdętkowaOpona z dętkąOpona pełna
Beton0,0080,100,014
Asfalt0,0100,0120,016
Kostka granitowa równa0,0120,0170,022
Szosa tłuczniowa dobra0,0160,0200,025
Szosa tłuczniowa zła0,0250,0350,045
Śnieg ubity0,0210,0300,035
Śnieg nieubity0,0250,0300,040
Piasek luźny0,1100,1500,200

Synonyms: opór toczenia
comments powered by Disqus

 

Szybkie łącze - kliknij w obrazek i zobacz listę narzędzi AutoTURN.autoturn narzędzia