Węzeł typu koniczyna należy do węzłów grupy A (jeśli chodzi o punkty kolizji).
Zalety węzła typu koniczyna:
- w większości przypadków wystarczy jedynie jeden wiadukt (w przypadku węzła wiatrak potrzeba od 5 do 8 wiaduktów),
- prosta konstrukcja,
- możliwość zawrócenia na węźle,
- możliwość budowy węzła etapami.
Wady węzła typu koniczyna:
- tendencja do blokowania ruchu na łącznicach pętlowych,
- pogorszenie bezpieczeństwa dla pojazdów jadących ma wprost, ponieważ na prawym pasie przeplatają się pojazdy skręcające w prawo i wjeżdzające na ten pas,
- skręt w lewo wymaga obrotu o 270° na łuku, który przeważnie ma mały promień,
- kiepska widoczność dla pojazdów wjeżdzających z łącznicy pętlowej na jezdnię główną.
Poniżej pokazano typową koniczynę.
Powstało wiele odmian koniczyny, szczególnie popularna jest oddzielenie jezdni służących do włączania i zjadu od jezdni głównej (przykład poniżej).
Synonyms:
węzła koniczyna