Charakterystyki silników | Charakterystyka silnika to wykres zależności pomiędzy jego parametrami w pewnych określonych warunkach pracy. Charakterystyki służą do oceny właściwości dynamicznych i ekonomicznych silników w różnych warunkach pracy, oraz informują o zakresach stosowania silników. Charakterystyki wykreśla się na podstawie danych uzyskanych z pomiarów, jeśli projektujemy silnik to przybliżoną charakterystykę możemy sporządzać na podstawie obliczeń. Na charakterystykach umieszczamy przeważnie takie parametry jak: - Ne [kW] - moc użyteczna silnika,
- Mo [Nm] - moment obrotowy silnika,
- ge [g/(kWh)] - jednostkowe zużycie paliwa,
- Ge [kg/h] - godzinowe zyżycie paliwa,
- p [Pa] lub [MPa] - ciśnienie,
- n [obr/min] - prędkość obrotowa silnika.
Najpopularniejsze rodzaje charakterystyk silników: - charakterystyki prędkościowe (na osi poziomej wykresów znajduje się prędkość obrotowa silnika):
- charakterystyka zewnętrzna - charakterystyka pełnej mocy, najpopularniejszy rodzaj charakterystyki silników, praktycznie każdy producent samochodów dostarcza takie dane,
- charakterystyka mocy dławionych (Ne [kW], Mo [Nm], ge [g/(kWh)], Ge [kg/h] w odniesieniu do obrotów n [obr/min]), sporządza się ją dla różnych ustawień urządzeń zasilających (potocznie różne pozycje pedału gazu),
- charakterystyka uniwersalna (ogólna) (Ne [kW], pe [MPa], ge [g/(kWh)], w odniesieniu do obrotów n [obr/min]) stanowi mapę na której widać obszary ekonomicznej pracy silnika, oraz przedstawia właściwości silnika w całym zakresie jego pracy,
- charakterystyka biegu jałowego (Ge [kg/h] w odniesieniu do obrotów n [obr/min]), służy do oceny zużycia paliwa na biegu jałowym,
- charakterystyka śrubowa - stosowana do silników okrętowych, wyznaczona charakterystyki opiera się na założeniu, że moc pobierana przez śrubę okrętową zmienia się według paraboli 3 stopnia.
- charakterystyki regulacyjne:
- charakterystyka regulacyjna składu mieszanki palnej,
- charakterystyka regulacyjna wpływu kąta wyprzedzenia zapłonu,
- charakterystyki specjalne:
- charakterystyka wysokościowa,
- charakterystyka detonacyjna,
- charakterystyki obciążeniowe - stosuje się je do silników, które cechuje stała prędkość obrotowa np. do napędu prądnic lub zmiana obrotów zachodzi w bardzo wąskim zakresie:
- charakterystyka obciążeniowa - przedstawia zależność jednostkowego zużycia paliwa ge [g/(kWh)] od mocy użytecznej Ne [kW] przy stałej prędkości obrotowej, często zamieszcza się także na wykresie sprawność, oraz godzinowe zużycie paliwa Ge [kg/h],
- charakterystyka regulatorowa - przedstawia wykreślnie zależność jednostkowego ge [g/(kWh)] i godzinowego zużycia paliwa Ge [kg/h] oraz prędkości obrotowej n [obr/min] od mocy użytecznej silnika Ne [kW] zaopatrzonego w regulator prędkości obrotowej..
Synonyms:
charakterystyka silnika
|