Wzrost temperatury podczas sprężania
Wyrażenie | Main definition | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wzrost temperatury podczas sprężania | Zmniejszając objętość gazu podnosimy jego temperaturę. Zjawisko to opisuje równanie Poissona: gdzie:
Powyższe równanie jest prawdziwe dla przemiany adiabatycznej (przemiana adiabatyczna to zjawisko, w którym nie zachodzi wymiana ciepła z otoczeniem). Silnik spalinowy nie jest maszyną adiabatyczną, niemniej sam proces sprężania zachodzi tak szybko, że możemy uznać w przybliżeniu do dalszych obliczeń, iż jest adiabatyczny.
Wyobraźmy sobie strzykawkę o pojemności 1 litra. Jest w niej powietrze o temperaturze 20C. Zamykamy strzykawkę aby była szczelna i ściskamy szybko tłok w taki sposób aby objętość zamkniętej przestrzeni zmniejszyła się o połowę - do 0.5 litra. Pytanie jaka będzie temperatura powietrza w zamkniętej przestrzeni?
Spróbujmy obliczyć temperaturę końca sprężania ze wzorów. Ponieważ przestrzeń jest zamknięta i zakładamy adiabatyczną przemianę to: po wstawieniu wartości otrzymujemy temperaturę T2=114C. Oznacza to, że po zmniejszeniu objętości gazu o połowę, temperatura gazu wzrosła prawie o 100C.
UWAGA. Do powyższych wzorów należy podstawić wartości w K (Kelwinach).
Jeśli będziemy sprężać bardziej gaz, to temperatura będzie rosła jeszcze bardziej. W tabelce poniżej zawarłem temperatury powietrza w zależności od ciśnienia. ε to stopień sprężania, stosunek V1/V2 to iloraz objętości przed zmianą objętości i po zmianie (dla powyższego przypadku będzie to 2). W trzeciej kolumnie podałem temperaturę końca sprężania (początkowa temperatura wynosiła t1=20C).
Teraz te same zależnośc umieszczone na wykresie. Podsumujmy - zmniejszając objętość gazu podnosimy jego temperaturę.
Wróćmy teraz do liczby oktanowej. Załóżmy, że w analizowanej strzykawce jest stechiometryczna mieszanka paliwa z powietrzem. Jeśli będziemy zmniejszać objętość to wzrośnie temperatura. Przy zbyt niskiej liczbie oktanowej ściśnięta mieszanka paliwa z powietrzem zapali się sama (w normalnym silniku, jeszcze przed wystąpieniem iskry zapłonowej). Mówiąc w uproszczeniu liczba oktanowa określa nam więc jak bardzo możemy zmniejszyć objętość mieszanki paliwa z powietrzem, aby nie doszło do samoczynnego wybuchu (samozapłonu).
Przypomnijmy jeszcze zależność liczby oktanowej od możliwego do osiągnięcia stopnia sprężania w silniku.
Jeszcze 100 lat temu nieprzekraczalny stopnień sprężania wynosił ε=4, właśnie z powodu spalania stukowego. Charles Franklin Kettering odkrył, że dodanie czteretylku ołowiu znacznie podnosi liczbę oktanową, co umożliwiło podniesienie stopnia sprężania silników, wzrost mocy, oraz sprawności.
|