Stopień sprężania
Wyrażenie | Main definition |
---|---|
Stopień sprężania | Stopień sprężania określa, ile razy zmniejszyła się objętość robocza silnika (objętość nad tłokiem) w czasie sprężania czynnika. Określa jak silnie jest sprężany wstępnie czynnik roboczy w cylindrze. Stopień sprężania oznaczamy grecką literą epsilon ε, a wyznaczamy go z poniższego wzoru:
gdzie:
Mówiąc inaczej jest to objętość nad tłokiem w DMP podzielona przez objętość nad tłokiem w GMP.
W silnikach benzynowych stosuje się stopnie sprężania w granicach ε=7÷11, natomiast w silnikach z zapłonem samoczynnym ε=13÷23. Teoretycznie im większy stopień sprężania, tym większa sprawność silnika, jednak zbyt duży stopień sprężania może spowodować szereg niepożądanych zjawisk w silniku, np. spalanie stukowe, spalanie detonacyjne, twarda praca silnika, przedwczesne zużycie silnika, znaczny wzrost strat mechanicznych itp.
Większe stopnie sprężania stosuje się w silniach, które są projektowane do większych prędkości obrotowych silnika.
Jeśli popatrzymy na wzór, to dojdziemy do wniosku, że zmniejszając objętość komory spalania zwiększymy stopień sprężania. W praktyce taki zabieg stosuje się do podnoszenia mocy silnika (tuning). Należy jednak pamiętać o kilku rzeczach:
|