Moc, moment obrotowy, prędkość obrotowa
Wyrażenie | Main definition |
---|---|
Moc, moment obrotowy, prędkość obrotowa | Prędkość obrotowa silnika, moc, moment obrotowy to parametry, które definiują wydajność silnika. Wszystkie te 3 parametry są ze sobą ściśle powiązane.
Prędkość obrotowa - określa częstotliwość obrotów wału korbowego, czyli liczbę obrotów w jednostce czasu. W technice prędkość obrotową wyrażamy jako częstotliwość obrotów w obrotach na sekundę s-1, lub jako prędkość kątową ω wyrażaną w rad/s (radianach na sekundę). W praktyce stosujemy używamy jednostki obr/min, czyli ilość obrotów wykonanych w ciągu minuty. Bez problemu możemy przeliczyć prędkość obrotową, ponieważ istnieje prosta zależność: jeśli prędkość obrotowa n jest wyrażona w obrotach na sekundę - s-1, oraz jeśli n jest określona w obr/min. Moment obrotowy - mówiąc ogólnie moment siły M, to jest siła F1 pomnożona przez ramię r na którym ta siła działa. W powyższym przypadku moment będzie wynosił Moment wyrażamy w Nm - niutonometrach. W silniku spalinowym jednak tłok wykonuje ruchy posuwisto-zwrotne (porusza się po jednej linii, ale zmienia stronę w którą się porusza). Skąd więc bierze się moment obrotowy? Tłok jest powiązany korbowodem w wałem korbowym i właśnie dzięki temu układowi zachodzi zamiana ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy.
Spalanie paliwa powoduje wzrost ciśnienia w cylindrze i przesuwa tłok w niższe położenie. Tłok za pomocą korbowodu obraca wałem korbowy i wytwarza moment obrotowy. W naszym przypadku będzie to Czyli im większe ciśnienie gazów, tym większa będzie siła F i większy moment. Jeśli wnikliwiej przyjrzymy się rysunkowi to dojdziemy do wniosku, że wartość siły F będzie zmieniać się w zależności od kąta obrotu wału korbowego. Ten rysunek jest bardzo uproszczony, zaznaczyłem tylko siłę F aby wytłumaczyć jak powstaje moment obrotowy. Natomiast w silniku działa bardzo dużo sił, których część opiszę przy okazji wyrównoważenia silnika. Aby zwiększyć moment obrotowy silnika należy zwiększyć ciśnienie gazów, powierzchnię tłoka, lub ramię wykorbienia r (zobacz silnik kwadratowy). Wytworzony w ten sposób moment obrotowy "przechodzi" przez sprzęgło, skrzynię biegów, przekładnie główną i trafia na koła jezdne samochodu. Moment obrotowy silnika jest parametrem podstawowym silnika, choć większość osób operuje mocą. Natomiast badając silnik na hamowni jesteśmy w stanie zmierzyć moment obrotowy i prędkość obrotową. Natomiast moc jest wielkością, którą wyliczymy na tej podstawie.
Moc silnika. Posiadając moment obrotowy oraz obroty odpowiadające temu momentowi możemy wyliczyć moc silnika. gdzie:
Obecnie moc silników samochodowych wyrażamy w [kW] (1000*wat).
Moc inaczej mówiąc moc to ilość pracy wykonanej w czasie. Wobraźmy sobie, że musimy podnieść wiaderko w studni na wysokość 10m. Wiaderko waży 100N (około 10kg). Kręcimy korbą z dowolną prędkością. Wykonamy pracę 1000 J (dżuli). Możemy to zrobić w ciągu minuty lub w ciągu tygodnia. Wykonana praca pozostanie taka sama. Ale jeśli uwzględnimy czas w jakim wykonamy tę operację to uzyskamy moc. Kiedyś jednostką mocy był koń mechaniczny. Jednostka była powiązana z mocą zwykłego konia, który potrafił podnieść 73 kg na wysokość 1 m w ciągu 1 sekundy.
Jeśli podzielimy moc przez objętość skokową silnika, to otrzymamy stopień wysilenia silnika.
|