Polski podręcznik AutoTURN
Wyrażenie | Main definition |
---|---|
Kąt rampowy | Kąt określa maksymalne pochylenie rampy, na którą może wjechać samochód. Nie jest to jednak kąt maksymalnego wzniesienia pod które może pojechać samochód, które zwykle jest znacznie większe. Ograniczeniem nie jest tutaj sam kąt pochylenia rampy, ale kąt jaki tworzy rampa, z dalszą częscią podjazu. Jeśli kąt rampowy będzie zbyt duży, to samochód "zawiśnie" na podwoziu. Kąt rampowy to kąt zawarty pomiędzy płaszczyznami stycznymi do przedniego i tylnego koła, a najniższym punktem podwozia zlokalizowanym pomiędzy osiami pojazdu (przeważnie w połowie odległości pomiędzy osiami - dla płaskich podwozi). Wielkość kąta rampowego zależy od: prześwitu poprzecznego oraz od odległości między osiami. Kąt rampowy to ważny parametr, choć być może na pierwszy rzut oka nie jest to takie oczywiste. Pokazałem ten kąt na rysunku poniżej, następnie przekręciłem rysunek w taki sposób, aby lewa prosta kąta rampowego była równoległa do podłoża. |
Kąt natarcia samochodu | Kąt natarcia między płaszczyzną jezdni a płaszczyzną styczną do kół przednich oraz do obrysu przedniej części pojazdu obciążonego z uwzględnieniem haków holowniczych, tablicy rejestracyjnej. |
Jak wyznaczyć środek ciężkości pojazdu. | Wyznaczenie środka ciężkości pojazdu podzielimy sobie na 2 etapy. W pierwszym wyznaczymy odległość środka ciężkości w osi poziomej, a w drugim wyznaczymy jego wysokość. Będą nam potrzebne pewne dane samochodu:
Rozstaw osi i ciężar pojazdu możemy uzyskać bez problemu, ale jak sprawdzić nacisk na oś? Potrzebujemy wagę i wystarczy, żę wjedziemy na wagę tylko przednią osią, oraz tylko tylną osią. Jeśli zsumujemy teraz nacisk przedniej osi + nacisk tylnej osi otrzymamy ciężar pojazdu.
G1 + G2 = G
|
Heavy Haul | |
GMP | GMP - górne martwe położenie tłoka silnika spalinowego. DMP - dolne martwe położenie tłoka silnika spalinowego. Odległości odmierzamy od górnej powierzchni denka tłoka. |
Generowanie zwykłej ścieżki | Funkcja pozwala na narysowanie obszaru, jaki wyznaczy pojazd podczas manewrowania. Obrys jest tworzony w czasie rzeczywistym, i podąża za kursorem myszy. Po kliknięciu lewym klawiszem myszy zostaje utworzony segment obrysu, a następnie kursorem myszy wskazujemy kolejne położenia pojazdu. |
Generowanie ścieżki narożnej nadsterownej | Funkcja pozwala na narysowanie obszaru, jaki wyznaczy pojazd podczas manewru skrętu. W tej funkcji możemy również ustawić kąt jaki będzie pomiędzy linią wejścia i wyjścia z zakrętu - sweep Możemy również określić wielkości odsunięcia toru jazdy na zewnątrz trajektorii (entry i exit offset) Obrys jest tworzony w czasie rzeczywistym, i podąża za kursorem myszy. Po kliknięciu lewym klawiszem myszy zostaje utworzony segment obrysu, a następnie kursorem myszy wskazujemy kolejne położenia pojazdu. Okno dialogowe wyświetla się po wybraniu ikony z paska ikon AutoTurn --> Generowanie ścieżki narożnej |
Generowanie ścieżki narożnej | Funkcja pozwala na narysowanie obszaru, jaki wyznaczy pojazd podczas manewru skrętu. W tej funkcji możemy również ustawić kąt jaki będzie pomiędzy linią wejścia i wyjścia z zakrętu - sweep Obrys jest tworzony w czasie rzeczywistym, i podąża za kursorem myszy. Po kliknięciu lewym klawiszem myszy zostaje utworzony segment obrysu, a następnie kursorem myszy wskazujemy kolejne położenia pojazdu. Okno dialogowe wyświetla się po wybraniu ikony z paska ikon AutoTurn --> Generowanie ścieżki narożnej |
Force Straight Line | Opcja włącza możliwość symulacji tylko po linii prostej. Jeśli jest zaznaczona dodatkowo funkcja Turn Wheels From Stop, to możemy wykonać jeden początkowy skręt kół, i koła te będą równoległe do wskazanego kierunku symulacji przez cały czas przejazdu segmentu. Okno dialogowe wyświetla się po wybraniu ikony z paska ikon AutoTurn --> Generowanie zwykłej ścieżki pojazdu |
Edycja trajektorii | Funkcja służy do zmiany kształtu istniejącej już trajektorii. Możemy:
|
Dodanie kolejnych elementów do istniejącej symulacji | Funkcja dodaje kolejne segmenty do istniejącej symulacji ruchu pojazdu. |
Czynniki wpływające na spalanie stukowe | Spalanie stukowe jest bardzo skomplikowanym zjawiskiem. Jakie czynniki mają wpływ na występowanie oraz intensywność spalania stukowego w silnikach o zapłonie iskrowym? Poniżej wymieniłem kilka najważniejszych powodów:
|
Crack | W tłumaczeniu z angielskiego to pęknięcie, szczelina. Słowo crack weszło już do powszechnego użytku w mowie potocznej. Tym mianem między innymi określa się sposób na przełamanie zabezpieczeń w oprogramowaniu stanowiących ochronę przed nielegalnym kopiowaniem. Cracki występują pod róznymi postaciami - najczęściej jest to mały program, który modyfikuje oryginalne pliki z programem usuwając zabezpieczenia. Stosowanie cracków jest nielegalne, a pomijając kwestie moralności i prawa również niebezpieczne. Większość takich programów do łamania licencji posiada w sobie wirusa, który może śledzić użytkowników komputera, wykradać hasła do poczty, banku itp. |
Charles Franklin Kettering | Charles Franklin Kettering urodził się 29 września 1876 roku w USA. Był niezwykle uzdolnionym technicznie człowiekiem, jest autorem ponad 300 patentów, niektóre z nich używamy do dzisiaj. W przemyśle samochodowym jest autorem między innymi:
Opis jego wynalazków: |
Charakterystyki silników | Charakterystyka silnika to wykres zależności pomiędzy jego parametrami w pewnych określonych warunkach pracy. Charakterystyki służą do oceny właściwości dynamicznych i ekonomicznych silników w różnych warunkach pracy, oraz informują o zakresach stosowania silników. Charakterystyki wykreśla się na podstawie danych uzyskanych z pomiarów, jeśli projektujemy silnik to przybliżoną charakterystykę możemy sporządzać na podstawie obliczeń. Na charakterystykach umieszczamy przeważnie takie parametry jak:
|