Polski podręcznik AutoTURN
Wyrażenie | Main definition |
---|---|
Węzły kierunkowe typu T | Węzły tego typu stosuje się w połączeniach dwóch autostrad, lub ważnych dróg o dużym natężeniu ruchu. Tego typu węzłów nie powinno się projektować jako węzeł gruszka lub węzła trąbka, ponieważ służą one do połączenia drogi wysokiej klasy z drogami lokalnymi. Węzły kierunkowe typu T zapewniają możliwość płynnego przejechania przez węzeł przy minimalnym zminiejszeniu prędkości.
Przykładowe węzły kierunkowe typu T pokazano na rysunku poniżej. |
Węzły drogowe i autostradowe | |
Węzeł wiatrak | Jest to węzeł symetryczny względem punkty środkowego. Należy do węzłów grupy A.
Największą zaletą węzła wiatrak jest możliwość bezpośredniego skrętu w prawo, oraz półbezpośredniego w lewo.
Wady rozwiązania węzła wiatrak:
|
Węzeł turbina | Węzeł turbina należy do węzłów grupy A. Jest to węzeł symetryczny względem centralnego punktu.
Konstrukcja takiego węzła jest nieco zbliżona do węzła wiatrak, jednak względem "wiatraka" posiadna następujące zalety:
Wady tekiego rozwiązania będą podobne jak węzła wiatrak:
|
Węzeł trzypoziomowy z rondem | Węzeł trzypoziomowy z rondem należy do węzłów grupy A. Stosuje się go wtedy, gdy do skrzyżowania dróg ważnych (np. dwie przecinające się autostrady) chcemy podłączyć mniej ważne drogi.
Zalety węzła z rondem:
|
Węzeł trójwlotowy | Węzły trójwlotowe są stosowane w miejscach, w których do jednej drogi dochodzi druga pod kątem prostym lub zbliżonym. Węzeł trójwlotowy grupy A (w sensie punkty kolizji) musi zapewniać połączenia bezkolizyjne we wszystkich kierunkach. Do węzłów trójwlotowych możemy zaliczyć: węzeł trąbka, węzeł gruszka, węzły kierunkowe typu T, Y. |
Węzeł trąbka | Podstawowy typ węzła drogowego przy połączeniu teowym umożliwiający połączenie bezkolizyjne (węzeł grupy A) drogi podrzędnej z drogą wyższego rzędu. Występuje ona w dwóch odmianach: trąbka lewa i trąbka prawa w zależności od strony po której leży pętla. Wybór odmiany trąbki determinuje kierunek podejścia drogi podrzędnej, natomiast w przypadku kąta zbliżonego do prostego decyduje natężenie ruchu. Z punktu widzenia bezpieczeństwa bezpieczniejsza jest trąbka lewa, choć głównym problemem tego typu rozwiązania jest zawsze zbyt duża prędkość pojazdów skręcających w lewo przy jednocześnych łukach o małych promieniach i konieczności skrętu o 270°. Jeśli pojazd "wypadnie" z łuku to może zderzyć się z pojazdem jadącym z naprzeciwka.
|
Węzeł krzyż maltański | Zapewnia wszystkim bardzo dobre warunki jazdy wszystkim pojazdom, także i tym, którzy skręcają w lewo. Łącznice do skrętu w lewo nie okrążają punktu środkowego węzła, uzyskujemy więc dosyć duże promienie łuków.
Do wad można zaliczyć:
|
Węzeł koniczyna | Węzeł typu koniczyna należy do węzłów grupy A (jeśli chodzi o punkty kolizji). Zalety węzła typu koniczyna:
Wady węzła typu koniczyna:
Poniżej pokazano typową koniczynę. |
Węzeł karo | Węzły cztwerowlotowe typu karo należą do węzłów typu B. Buduje się je w celu połączenia dróg wyższego rzędu z drogami podrzędnymi, na których dopuszcza się punkty kolzji.
Zalety węzła typu karo:
Wady węzła typu karo:
|
Węzeł gruszka | Należy do węzłów grupy A. Węzeł gruszka podobnie jak węzeł trąbka może być prawy lub lewy. Konstrukcja węzła wymaga budowy dwóch wiaduktów, ale sam węzeł (układ łącznic) można rozwiązać na różne sposoby. Węzeł gruszka sprawdza się w miejscach, o trudnych warunkach terenowych, oraz konieczności połączenia z drogami lokalnymi. |
Węzeł drogowy | Węzeł drogowy jest konstrukcją inżynierską, umożliwiającą bezkolizyjne przecięcie lub rozwidlenie dwóch, lub więcej dróg z zapewnieniem możliwości połączeń między nimi za pomocą łącznic lub też umożliwiającą bezkolizyjne włączenie i wyłączenie, ewentualnie przecięcie bez połączeń. Klasyfikacja węzłów nie jest ujednolicona, na świecie istnieje kilka standardów (np. niemiecka wg. Krassera, angielska według TD-1986, amerykańska według AASHTO-1990).
|
Usunięcie dodatkowego rysunku pojazdu | Narzędzie umożliwia usunięcie dodatkowego rysunku pojazdu na istniejącej trajektorii jazdy.
|
Ustawienia rysowania AutoTurn | Tutaj możemy ustawić wygląd rysunku, np. kolor i rodzaj linii konturowych obwiedni trajektorii pojazdu. |
Ustawienia programu AutoTurn | W tym oknie możemy ustawić podstawowe parametry pracy nakładki, np.: jednostki, licencja itp. |