Polski podręcznik AutoTURN
Wyrażenie | Main definition |
---|---|
Pasek ikon AutoTurn Pro 3D |
|
Pasek ikon AutoTurn Standard |
|
Podział silników spalinowych | Jednym z podstawowych kryteriów klasyfikacji silników spalinowych jest sposób zapłonu mieszanki. Na podstawie tego kryterium silniki spalinowe można podzielić na:
Innym kryterium podziału silników spalinowych jest liczba wykonywanych przez tłok suwów w pojedynczym cykli silnika:
Wydawać się może, że silniki dwusuwowe są lepsze, ponieważ przy tych samych obrotach będą mogły wykonać 2 razy więcej pracy niż czterosuwowe. Jednak porcje pracy przypadające na suw pracy są mniejsze w silniku dwusuwowym. |
Powierzchnia czołowa | Powierzchnia czołowa to rzut obrysu pojazdu na płaszczyznę prostopadłą do podłużnej osi pojazdu. Przeważnie podajemy ją w m2 Powierzchnia czołowa jest ważnym parametrem używanym przy wyznaczaniu oporów powietrza. |
Preview Arc Patch | |
Próba wybiegu | Celem próby wybiegu jest określenie oporów mechanizmów jezdnych samochodu i oporów powietrza.
Na poziomym odcinku drogi pojazd rozpędza się odpowiednio, po czym wyłącza się bieg przerzucając dźwignie zmiany biegów w położenie neutralne. Z odpowiednią prędkością należy przejechachać przez punkt kontrolny. Za tym punktem pojazd powinien się swobodnie toczyć, aż do zatrzymania. Miarą wybiegu jest odległość pomiędzy punktem kontolnym, a miejscem zatrzymania.
Próba wybiegu w obecnych czasach elektroniki i świetnie wyposażonych hamowni wydaje się mało potrzebna, ale jest często wykorzystywana przy badaniu oporów toczenia opon. Próbę taką wykonuje się używając tego samego pojazdu, na różnych kompletach opon, mierząc odległość do zatrzymania pojazdu. Im odległość większa tym wynik jest lepszy, ale należy pamiętać, że w samochodach osobowych wpływ oporów toczenia opon ma minimalny wpływ na zużycie paliwa. Opory toczenia mają przebieg praktycznie liniowy, natomiast opór powietrza wzrasta z kwadratem prędkości. Powyżej 50 km/h opory toczenia są znikome w porównaniu do oporów powietrza. |
Program CAD | CAD (ang. Computer Aided Design) to projektowanie wspomagane komputerowo. Powstało wiele programów komputerowych, które służą do wspomaganie projektowania. Programy takie mają przeważnie narzędzia do:
AutoTURN do działania wymaga właśnie takiego programu. |
Przejezdność skrzyżowania | Możliwość przejechania przez skrzyżowanie wszystkich pojazdów, dla których dane skrzyżowanie było projektowane. |
Przełożenie układu kierowniczego | Jest to stosunek kąta obrotu kierownicy do kąta skrętu kół.
|
Punkt kolizji | Punktem kolizji nazywamy miejsce przecięcia osi dwóch pasów ruchu o różnych kierunkach na tej samej wyskości. Możemy wyróżnić 5 grup węzłów:
|