Polski podręcznik AutoTURN

Search for glossary terms (regular expression allowed)
Begin with Contains Exact termSounds like
Term Definition
Zwiększenie mocy silnika

Moc silnika zależy od natężenia wywiązywania ciepła w jego cylindrach, oraz od sprawności zamiany ciepła w energię mechaniczną.

Sprawność silników spalinowych stale rośnie, niemniej nie jest to wzrost na tyle znaczący aby uznać to za sposób na podniesienie mocy.

Aby podnieść moc musimy więc podnieść ilość wydzielanego ciepłą w silniku.

Możemy dokonać tego poprzez:

  • zwiększenie objętości skokowej silnika:
    • w każdym cyklu spalimy większą ilość paliwa,
    • wymiary i masa silnika silnika rośnie,
    • zmiana nie powoduje zmiany stopnia wysilenia silnika,
  • zwiększenie prędkości obrotowej silnika czyli częstotliwości spalania:
    • zwiększa stopień wysilenia silnika, rosną siły bezwładności,
    • zmniejsza się napełnienie cylindrów - maje ilość wydzielanego ciepła w każdym cyklu,
    • silniki o zapłonie samoczynnym mają ograniczoną prędkość obrotową ze względu na charakter przebiegu spalania,
  • zwiększenie stopnia napełnienia cylindrów świeżym ładunkiem - doładowanie silnika:
    • zasilamy silnik powietrzem o zwiększonej gęstości w wyniku sprężania tego powietrza w sprężarce doładowującej,
    • zwiększamy stopień napełnienia silnika oraz wysilenie silnika.

 

ZWCAD+

ZWCAD to dobrze znany i ceniony program CAD.
W Polsce jest dostępny od ponad 10 lat. Jego cena stanowi tylko ułamek ceny pełnej wersji AutoCAD, natomiast AutoTURN działa na nim również.

ZWCAD jest kompatybilny z plikami DWG, oraz pod względem obsługi jest bardzo intuicyjny.

Jeśli nie posiadasz programu CAD, to wystarczy kliknąć w poniższą ikonę, aby pobrać ZWCAD Pro 2017.

zwcad2014PL

Pobierz teraz ZWCAD 2017:

 

Więcej informacji o ZWCAD można znaleźć na dedykowanej stronie dla tego programu zwcad.pl

Zbieżność kół

Zbieżność kół polega na skośnym ich ustawieniu w taki sposób, że z przodu dzieli je mniejsza odległość niż z tyłu.

Zbieżność lub rozbieżność pozwala na kasowanie luzów w przegubach układu kierowniczego i ugięć sprężystych, co w efekcie powoduje, że podczas jazdy na wprost koła są do siebie możliwie równoległe.

Jeśli a<b to to mamy do czynienia ze zbieżnością, jeśli a>b to jest to rozbieżność.

Zasada ACKERMANa

Definiuje kąty skręcenia kół podczas jazdy po krzywiźnie.

Aby samochód mógł poruszać się po krzywiźnie bez poślizgu kół jezdnych, niepożądanego z uwagi na możliwość zarzucenia pojazdu i przedwczesne zużywanie się opon, układ kierowniczy powinien ustawiać koła kierowane w sposób zapewniający toczenie się kół kierowanych po łukach o wspólnym środku krzywizny, leżącym na przedłużeniu osi obrotu tylnych kół samochodu.

 

Zalety i wady silników dwusuwowych

Klasyczne silniki dwusuwowe obecnie stosuje się w małych pojazdach np. skutery, quady oraz urządzeniach np. pilarka, kosiarka.

Silniki takie kilka lat temu znajdowały także zastosowanie jako rozrusznik bardzo dużych i wielocylindrowych silników maszyn roboczych. Na początku uruchamiano silnik dwusuwowy, który następnie napędzał duży silnik.

Obecnie w samochodach osobowych klasycznych silników dwusuwowych nie stosuje się, oraz ich rejestracja jest zabroniona.

 

Zalety silników dwusuwowych:

  • prosta konstrukcja szczególnie jeśli popatrzymy na rozrząd (w silnikach dwusuwowych rozrząd jest bezzaworowy),
  • niższy koszt produkcji silnika.

Wady silników dwusuwowych:

  • większe zużycie paliwa w porównaniu do silników czterosuwowych,
  • bardzo toksyczne spaliny ze względu na konieczność dodawania do paliwa oleju smarującego pewne mechanizmy silnika (olej ten jest później spalany wraz z paliwem),
  • nierównomierna praca silnika bez obciążenia,
  • niemożność hamowania silnikiem (brak smarowania mechanizmów jeśli paliwo nie dociera do silnika). W dawnych samochodach z silnikami dwusuwowymi stosowano wolne koło,
  • konieczność dolewania do paliwa specjalnego dodatku smarującego mechanizmy silnika (bez dodatku silnik się zatrze),
  • wyczuwalny i drażniący zapach spalin.

 

Od wielu lat trwają prace nad silnikami dwusuwowymi pozbawionymi powyższych wad, i takie silniki się już stosuje zarówno z zapłonem iskrowym, jak i samoczynnym, niemniej nie stały się one jeszcze popularne.

Wzrost temperatury podczas sprężania

Zmniejszając objętość gazu podnosimy jego temperaturę.

Zjawisko to opisuje równanie Poissona:

rownianie poisonna

gdzie:

  • V - objętość [dm3],
  • T - temperatura [K]
  • κ (kappa) - wykładnik adiabaty - dla powietrza κ = 1.4

Powyższe równanie jest prawdziwe dla przemiany adiabatycznej (przemiana adiabatyczna to zjawisko, w którym nie zachodzi wymiana ciepła z otoczeniem). Silnik spalinowy nie jest maszyną adiabatyczną, niemniej sam proces sprężania zachodzi tak szybko, że możemy uznać w przybliżeniu do dalszych obliczeń, iż jest adiabatyczny.

 

Wymagania AutoTURN

AutoTURN 10 pracuje na poniższych systemach operacyjnych:

  • Windows® Vista
  • Windows® 7
  • Windows® 8
  • Windows® 10

 

Prosimy pamiętać, że AutoTURN do pracy wymaga jednej z poniższych platform CAD:

Program  Minimalna wersja  AutoTURN Lite AutoTURN Standard AutoTURN Pro 3D

AutoCAD®

2010÷2017 
(wersja LT nie jest obsługiwana)

tak tak tak

AutoCAD® Civil 3D

2010÷2017 (alignments and surfaces)

tak tak tak

BricsCAD

v16-v17 (Pro and Platinium)

tak tak tak

ZWCAD+ PRO

2014, 2015

nie tak tak
ZWCAD Pro 2017 tak tak tak

Bentley® MicroStation®

V8i, CONNECT®

nie tak tak
Bentley®  PowerDraft (V8i), PowerCivil (V8i)

Power GEOPAK (V8i), Power InRoads (V8i) 

nie tak tak

Transoft Solution nie gwarantuje kompatybilności z przyszłymi wersjami Windows, AutoCAD, BricsCAD, ZWCAD+, lub MicroStation.

Wybór pojazdu do symulacji

W oknie ustawień możemy wybrać pojazd, którego przejazd będziemy analizować.
W różnych wersjach programu AutoTurn są dostępne różne biblioteki, można także tworzyć własne pojazdy.

biblioteka pojazdów

Wstawienie profilu samochodu

Pozwala na wstawienie rysunku pojazdu wraz z jego danymi do projektu.

insert profile

Wstawienie dodatkowego rysunku pojazdu

Narzędzie umożliwia wstawienie dodatkowego rysunku pojazdu na istniejącej trajektorii jazdy.

Place vehicle 

Współczynnik oporu toczenia

Współczynnik oporu toczenia f zależy głównie od:

  • rodzaju opon,
  • ciśnienia w ogumieniu,
  • podłoża,
  • prędkości jazdy.

 

Współczynnik oporu powietrza

Współczynnik oporu powietrza Cx (zwany też współczynnikiem kształtu) wyznacza się doswiadczalnie.

Zależy on silnie od kształtu nadwozia.

 

Wind Tower Trailer

widn tower trailer

Wind Blade Trailer

Wind blade trailer

Wielkości charakteryzujące silniki spalinowe

Silniki spalinowe opisujemy różnymi parametrami.

 

Do najważniejszych należą:

  1. Charakterystyczne wymiary silnika
  2. Średnie ciśnienie indykowane
  3. Średnie ciśnienie użyteczne
  4. Stopień sprężania
  5. Prędkość obrotowa, moment obrotowy, moc
  6. Sprawność silnika
  7. Zużycie paliwa
  8. Charakterystyka eksploatacyjna silnika

 

Szybkie łącze - kliknij w obrazek i zobacz listę narzędzi AutoTURN.autoturn narzędzia